nieuws

Viering 10-jarig jubileum Volwaard kip

In het Brabantse Reusel is gevierd dat het Volwaard kip concept en het Beter Leven-keurmerk 10 jaar bestaat. In 2007 is na een lange weg van onderzoek, samenwerking en overleg de eerste start gemaakt van deze ketenbrede samenwerking. Aan de basis stonden Coppens Diervoeding en de Dierenbescherming die samen met pionierende pluimveehouders, Albert Heijn en ZLTO heeft Plukon Food Group dit concept hebben ontwikkeld. De Volwaard kip is de eerste die naast de puur biologische soort een keurmerk kreeg dat aangeeft dat het dier een beter leven heeft gehad en er aan strenge voorwaarden is voldaan. Hierdoor is het te plaatsen tussen de reguliere kip en de biologische kip en moet het aan strenge voorwaarden voldoen. Zo krijgt de Volwaard kip een overdekte uitloop en binnen in de stal meer ruimte om te bewegen. Het sterker geselecteerde ras krijgt ook afleidingsmateriaal om mee te spelen, en het vervoer naar de slachterij mag maar maximaal drie uur duren.

Al deze inspanningen werden beloond met de Agrofoodpluim van provincie Noord-Brabant die werd uitgereikt door gedeputeerde Anne-Marie Spierings. Het is een aanmoedigingsprijs voor ondernemers die een innovatieve bijdrage leveren aan veilig, gezond en duurzaam voedsel voor iedereen. Voorafgaand bezocht de gedeputeerde de vleeskuikenstal van Niek en Janny van den Borne die Volwaard vleeskuikenhouders van het eerste uur zijn. Tijdens haar eerste bezoek aan een scharrelvleeskuikenbedrijf was ze erg onder de indruk. Ook gaf ze aan dat ze had verwacht dat de kuikens langer stankoverlast zouden veroorzaken omdat ze langer bij de pluimveehouder verblijven. ‘Maar de kuiken zijn zo gezond, die ruik je amper.’

Ook Niek en Janny gaven aan dat ze vooral veel positieve reacties uit de buurt krijgen omdat de geur veel minder is. De Volwaard scharrelkip is dan ook van een langzaam groeiend en robuuster ras, met een goed langer leven en dat geen antibiotica gebruikt. Erik Kieftenburg, senior director merchandising&sourcing bij Albert Heijn gaf daarnaast aan dat de vraag naar scharrelkipvlees onder consumenten sterk groeit.