nieuws

“Hoog op de poten, dik in de veren”

De grootste supermarkten van Nederland stappen in 2016 over op langzamer groeiende kip. Goed nieuws voor pluimveehouder Pé Roozendaal uit Heerhugowaard. Hij is één van de 70 pluimveehouders van Plukon die de nieuwe kip aan Albert Heijn leveren.

Pé gaf over zijn ervaringen met langzamer groeiende kip een interview aan de kranten van de Holland Media Combinatie.

De overstap was een grote verandering volgens Pé: “We zijn nu twee jaar bezig en ik moet eerlijk zeggen: met die nieuwe kip werk ik een stuk lekkerder. Het is minder druk in de stal, want uiteindelijk mag ik niet meer dan 17 kippen op de vierkante meter hebben rondscharrelen. Ik heb hier onlangs mensen op bezoek gehad die de branche niet kennen. Ze dachten dat we hier scharrelkippen houden.”

Eén van de veranderingen is dat er nu meer strobalen en ander afleidingsmateriaal in de stal liggen. “Aanvankelijk dachten Willy en ik dat we daarmee vooral de consument moesten plezieren. Nu weten we dat het helemaal geen showelement is. De kippen trekken de strootjes los en zijn er flink mee in de weer. Geen verveling meer, je ziet natuurlijk gedrag. En per dag groeit deze kip niet meer dan 50 gram. Ze blijven ook zeker 10 dagen langer op stal.”

Albert Heijn werkt al 5 jaar aan het verduurzamen van haar supermarkten. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de hoeveelheid ruimte die een kip krijgt en of ze zich niet vervelen. Er wordt ook gelet op energieverbruik en verpakkingsmaterialen.

Lees het hele artikel op de website van het Noordhollands Dagblad.

Lees meer: